4 Pulau Indah Yang Mempunyai Penduduk Yang Padat

Ramai orang membayangkan pulau-pulau akan menjadi syurga terpencil bagi mereka untuk melarikan diri, tetapi kadang-kadang ia tidak benar

Kepulauan Maldives adalah dianggap syurga terpencil untuk berbulan madu. Tetapi untuk sampai ke sana, anda perlu untuk tiba di sesak Malé. Terdapat hanya lebih 133,000 penduduk yang tinggal di Malé mengikut bancian terkini yang disenaraikan oleh PBB. Kepadatan penduduk yang tinggi mempunyai hanya lebih 2 batu persegi ruang untuk membuat rumah bermakna lebih daripada 66,000 orang tinggal di satu batu persegi tunggal.

Venice, Itali: Terdiri dari 117 pulau-pulau kecil di sepanjang Laut Adriatic di timur laut Itali. Dan gambar ini menunjukkan - ia sangat padat sekali. Pulau-pulau ini adalah rumah kepada penduduk seramai 270,00 orang. Salah satu pulau, Burano, mempunyai penduduk seramai 4,000 orang, bersamaan dengan kira-kira 50,000 orang setiap batu persegi. Ia juga merupakan bandar yang dalam kesusahan. Para saintis mengatakan bandar ini menyenget ke timur dan menuju ke Laut Adriatic kerana ia dilanda banjir lebih berbanding sebelum ini.

Bandar lama Lubeck terletak di sebuah pulau, dikelilingi oleh jalan air. Ia kini sebahagian daripada Senarai Warisan Dunia Unesco.
Tidak ada nombor yang jelas mengenai bilangan orang yang masih tinggal di pusat bersejarah tetapi sebagai imej udara menunjukkan, ia padat dengan bangunan-bangunan dan rangkaian jalan-jalan. Sepanjang hari Lubeck adalah agak luas walaupun, dengan kira-kira 212,000 penduduk yang tinggal di anggaran 83 batu persegi tanah menurut PBB


Manhattan adalah apa yang kebanyakan orang fikirkan apabila mereka bercakap mengenai New York. Pulau ini penuh dengan kadar sewa yang melambung tinggi dan memaksa ramai berpindah ke kawasan jiran. Terdapat hanya kira-kira 23 batu persegi tanah tetapi anggaran 1.626.000 orang yang tinggal di atasnya - sama dengan 70.700 orang setiap batu persegi. 

 

   

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...